Vrouwen slagen vaker voor het theorie-examen dan mannen

Mannen lijken dan wel beter te zijn in het praktijkexamen, maar bij het theorie-examen doen vrouwen het duidelijk beter. Ze scoren gemiddeld hoger en slagen vaker in één keer. Op het eerste gezicht verrassend, zeker als je bedenkt dat mannen zichzelf meestal de betere chauffeur noemen. Toch is het helemaal niet zo onlogisch. Er zijn duidelijke oorzaken aan te wijzen voor deze kloof. Gelukkig kunnen mannen er het een en ander van opsteken en zo hun eigen resultaten te verbeteren.

Slagingskansen en de cijfers

Volgens gegevens van het CBR is het slagingspercentage bij het theorie-examen al jaren iets hoger voor vrouwen dan voor mannen. Terwijl mannen vaker slagen voor het praktijkexamen, zijn vrouwen in het theoretische deel van de rijopleiding duidelijk in het voordeel. Ook in andere landen lijkt deze trend zichtbaar te zijn.

Slagingspercentages per landMannenVrouwen
Nederland48%51%
België50%55%
Noord-Ierland40.2%41.2%

Het moet wel worden gezegd dat er over het algemeen weinig gegevens beschikbaar zijn. In veel landen is hier geen of onvoldoende onderzoek naar verricht. Het verschil is ook niet altijd even groot, maar het is er wel. In Zweden kwam men tot de conclusie dat vrouwen over het algemeen hoger scoren op het theoretisch examen dan mannen. Zij zouden ongeveer twee procentpunten hoger scoren op het examen. Er lijkt dus niet alleen een verschil te zijn in het slagingspercentage, maar ook in met hoeveel overschot men slaagt.

Waarom vrouwen vaker slagen voor het theorie-examen

Het verschil zit ‘m voor alle duidelijkheid niet in het IQ, maar wel in de studie-aanpak en de voorbereiding. Onderzoek en ervaring van rijinstructeurs wijzen op de volgende factoren:

  • Vrouwen beginnen gemiddeld eerder met leren en spreiden hun leerstof over een langere periode.
  • Ze werken gestructureerder en leren meer met het doel om echt te begrijpen, niet alleen om te slagen.
  • Vrouwen maken vaker oefenvragen en zijn beter in het herkennen van vraagstructuren en instinkers.
  • Ze laten zich minder snel afleiden door zelfvertrouwen (“dat weet ik wel”) en nemen het examen serieuzer.

Mannen hebben daarentegen vaker de neiging om het theorie-examen te onderschatten. Ze beginnen laat, gokken sneller en vertrouwen iets te veel op de logica in plaats van op geleerde regels. Dat is natuurlijk zonde, want het theorie-examen is niet gratis.

Wat kun je als man doen om je kansen te verhogen?

Vrouwen blijken het theorie-examen simpelweg serieuzer te nemen en daar kunnen mannen nog wat van leren. Niet door wat minder zelfvertrouwen te hebben – zelfvertrouwen is altijd goed –, maar door dat vertrouwen te onderbouwen met een gerichte voorbereiding. Het verschil zit ‘m vooral in kleine dingen en dat is goed nieuws voor mannen. De oplossing is namelijk niet om een ander stel hersenen te regelen, maar wel om een andere aanpak te hanteren. Succes bij het theorie-examen hangt duidelijk af van voorbereiding, de aandacht en de consistentie. Kortom: drie dingen die je volledig in eigen handen hebt.

Stappenplan: zo pak je het aan

  1. Start op tijd (minstens 3 weken van tevoren). Geef jezelf voldoende tijd om de leerstof te verwerken. Theorie leren is geen sprint.
  2. Gebruik een actuele en complete cursus. Kies een platform dat aansluit op het CBR-examen, met uitleg, oefenvragen en simulaties. In een ideaal geval is dit toegankelijk via je computer, smartphone en/of tablet.
  3. Herhaal. Kies voor gespreide herhaling en maak samenvattingen per onderwerp.
  4. Oefen met echte examenvragen. Door regelmatig te oefenen, herken je het vraagtype en weet je waar de valkuilen zitten. Onder meer via Theorie.nl kun je onbeperkt online autotheorie oefenen en proefexamens maken.
  5. Analyseer je fouten. Check niet alleen wat je fout doet, maar ook waarom. Leer van deze fouten.
  6. Werk aan je verkeersinzicht. Bestudeer verkeerssituaties op video of in het echt en leg jezelf telkens uit wat de juiste handeling zou zijn.
  7. Creëer een routine van korte, dagelijkse leermomenten van 20 tot 30 minuten. Ga daarbij bewust om met mentale prikkels en voorkom afleiding.